februari 11, 2013

Köksfunderingar

Just nu känns det som vi är inne i den delen som är den jobbigaste biten när man renoverar eller bygger. Alla dessa val man ska göra. Roligt, javisst, men utbudet är så stort och det finns så många olika stilar att välja mellan och så mycket som är snyggt.

Nu är det köket jag våndas med. Vårt kök blir ganska stort,( lite drygt 30 kvadrat) men det finns nästan inga väggar, från köket kan man komma in i vardagsrummet, hallen och groventren, Där det stora matbordet ska stå är det dubbeldörrar på vardera sida som leder ut till altanerna.
Det innebär att man får tänka lite annorlunda för att hitta den optimala lösningen och efter att ha skissat i flera veckor på köket tror jag att jag har hittat rätt, det känns bra. Men jag väntar några veckor innan jag lämnar in ritningen till Allarängens snickeri så jag verkligen är 100.

Köket blir ett L-kök där spisen ska stå i mitten på den långa delen och diskbänken kommer i den vänstra delen. Där blir det ingen vägg. Högskåpen samlas på höger sida.

Skåpen ska platsbyggas med utanpåliggande socklar och innanpåliggande luckor. Spisen ( som är den enda vitvara som kommer att synas) blir den franska Lacanche spisen 1 meter bred. Vi har den i lägenheten i Frankrike. Så vacker att titta på, den är som en möbel. Finns i massor av färger, jag tror jag vill ha en grön.Skafferi typ det som Kvänum har , där ska micron byggas in så man slipper se den. Den lilla köksön får likadana luckor som övriga köket på den sidan som är mot spisen och sidan ut i rummet kommer att byggas som en gammal köpmansdisk. Ett vackert vitrinskåp bredvid vedspisen och på motsatta sidan en liten hörna där vi kan sitta och äta när det bara är vi två.

Så här går mina tankar idag, ska bli kul att se hur många gånger jag kommer att ändra mig innan allt är klart. Vi får se hur mycket om stämmer när bilder på det färdiga köket kommer.

Fortfarande är det många val kvar att göra i köket. Trägolv eller klinkers. Pärlspont eller tapet? Vita eller gröna luckor? Sten eller träbänkskiva?

Jag tog en bild på en skiss jag gjort. Den är egentligen bara för mig och mitt huvud.

Ha det!
Cicci


































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar