december 10, 2012

Ett hem blir till

Jag tillhör dom som planerar i detalj innan jag börjar renovera. På en kopia på ritningen har jag skissat upp var sofforna ska stå, var teven ska sitta, vad det finns för alternativ att placera dubbelsängen osv. Jag vet av erfarenhet att det alltid dyker upp problem när man börjar riva, om jag då är väl förberedd hur jag vill att huset ska se ut färdigt så kan jag oftast hitta en lösning eller alternativ till problemet.

Igår när vi hade byggmöte visade det sig att väggen som jag vill riva för att få ett större sovrum inte såg ut som vi trodde. Då kunde jag ta fram min lilla sovrumsskiss stoppa vissa förslag som dök upp eftersom rummet inte gick att möblera då och försöka hitta andra lösningar som gjorde att vi ändå får plats med sängar. Utan mina skisser hade jag säkert sagt ja till första förslaget och på så sätt flyttat problemet tills den dag jag skulle möblera det.

Jag vet också att elektrikern på ett mycket tidigt stadium vill ha ritning på var alla kontakter, taklampor, vitvaror od ska vara. Rörläggaren behöver veta var toalett, handfat, tvättmaskin och liknande ska vara. Inga problem om man tidigt har ritat upp badrum, kök och möbleringen inom olika rummen.

Fönster och ytterdörrarna är beställda, det kommer att bli fina gamla tvåglasfönster tillverkade på Allarängens snickeri i Kungsbacka. Dom gör fantastiskt fina snickeriarbete och har tillverkat fönster även till våra tidigare renoveringar . Fönster betyder mycket för ett hus och kan göra ett väldigt tråkigt hus väldigt vackert och tvärtom. Även ytterdörrarna och innerdörrarna är beställda där. I våra tidigare hus har jag ritat köket och Allarängen har tillverkat det, så blir det nog nu också.

Huset har idag 15 innerdörrar, vi kommer att ha 5 . En till källaren, en till gästtoaletten, en till badrummet, en till gästrummet och en till det lilla sovrummet som ska bli en walk-iin-closet. Vi ska inte ha någon dörr in till vårt sovrum, det kommer inte att behövas. Tro det eller ej.

En annan sak som man tidigt måste ta ställning till det är vilken typ av golv man ska ha i huset. Detta för att man ska veta vilket undergolv man ska lägga och hur mycket golven bygger, fönsterna ska sitta 70 cm över färdigt golv.
Vi lägger klinkers i tvättstugan, köksingången, köket, hallen, gästtoaletten och badrummet. Övriga rum ska ha trägolv. Det blir nog skurgolv av breda granbrädor. Vi kommer att ha vattenburen golvvärme i alla rum.

Vi håller på att ta ner alla innertak så vi kan se om det går att ta fram balkarna. Idag är det väldigt lågt takhöjd, 2,09 på nedervåningen vi hoppas vi kan höja det 6-8 cm. På övervåningen tar vi fram takstolarna har vi tur är det ett vackert tak som vi kan låta vara. Då får all isolering ske från utsidan, år okey eftersom vi ändå ska byta tegel på taket.

Jag kan inte få bilderna att komma över texten, utan alla samlas efter min text. Det kommer nog att lösa sig. Bilderna som jag visar idag är från min bildbank om hur jag tänker mig mitt hem. Inte i detalj utan mer känslan.

Vi hörs
Cicci






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar